Exhibitions

2023  Ook hier glijden de wolken voorbij. Galerie Franzis Engels. Duo met Marian Bijlenga.

Installatie wandsculpturen .

 2022   Poubelle de schoonheid van restmaterialen. De kunstkapel, Amsterdam.

De prullenbak, verpakkingen, rommel van de straat. Veel kunstenaars gebruiken bij voorkeur overgebleven spullen om hun kunstwerken van te maken. Ze kiezen voor deze afgedankte materialen om uiteenlopende redenen. Het kan zijn dat ze er iets in zien dat hen triggert. Het materiaal is geen blanco canvas maar heeft geschiedenis en daarmee betekenis, het heeft een autonome kwaliteit. Geen nieuwe materialen kopen kan ook een daad van verzet zijn, een protest tegen verspilling van prima basismaterialen en tegen de extreme bedragen die omgaan in de kunsthandel. Wat de motivatie van de kunstenaar ook mag zijn, hij of zij is in goed gezelschap: vele Fluxus- Zero- en Arte Povera-kunstenaars gingen hen voor. Die laatsten maakten bij voorkeur werk dat na afloop van de tentoonstelling vernietigd werd.

De curatoren Mirjam Berloth en Lisbeth Parisius van wie ook werk in de tentoonstelling te zien is, nodigden 13 kunstenaars uit om mee te doen aan POUBELLE – Sereen in de bijzondere, sfeervolle Kunstkapel. De Kunstkapel Prinses Irenestraat 19 1077 WT Amsterdam

 

video still “Birdman” 30-01-2023

video still “lets get it done” 08-03-2023

                                                                                  

 

 

 

OP HET OOG NAAR HET SCHIJNT  Een expositie van Carolien Scholtes en Ton Zwerver.              Afgelopen zomer werkte Ton Zwerver in het atelier van Carolien Scholtes. Hij deed daar vier kleine of liever korte performances met de materialen waar zij normaliter haar opstellingen van bouwt. Zodoende zijn er vier videowerken ontstaan met de hem typerende licht ironische en tragische benadering van het verschijnsel mens. Een vervolg op de zojuist getoonde serie ‘Trying to get grip on the situation’ in het depot van Boijmans van Beuningen. Scholtes zal als reactie op zijn werk een installatie tonen in de serie ‘Let the modernists come in’. Dit is een serie waarin ze stijlelementen uit de avant garde van de vorige eeuw stapelt op beelden van het kwetsbare lichaam; een wanhopig optimisme dat een interessante aansluiting vindt bij de tragiek van Zwerver.                                                                                                                                                             

De expositie is te zien op zaterdag 12 en zondag 13 november van 13.00 tot 17.00 uur. En verder op afspraak tot en met 10 december, 06 415 271 48                                                     

PROJECT SPACE 57 Valentijnkade 57 (poort) 1031 JH Amsterdam.

 

 

 

2022 “Ook hier glijden de wolken voorbij”. Solotentoonstelling Kennedy van de Laan, Amsterdam.

 

2022 LAB Nieuw en Meer.  Oude Haagseweg 51, 1066 DC Amsterdam.

Zwerver heeft voor deze tentoonstelling met de titel “Ook hier glijden de wolken voorbij” Klaske Oenema uitgenodigd. Klaske Oenema werkt net als Zwerver in verschillende media, maakt performances en videowerken, en werkt hierbij ook veelal met materiaal met een geschiedenis. Waarbij Zwerver sculpturaal en kleurrijk werkt, zijn Oenema haar lichtprojecties vaak minimaal en grafisch. Bij beide kunstenaars lijkt het moment gezocht te worden waarop iets ‘klopt’, er tijdelijk een evenwicht is gevonden. Waarbij niet alleen constructie maar ook deconstructie deel is van het werk. Tijdens de tentoonstelling zal er een sculpturale performance plaatsvinden waarbij de makers inspelen en reageren op elkaars werk.

https://nieuwenmeer.nl/initiatief/project-space/

 

performance nieuwenmeer

2022    “save our souls” Kunsthandel P de Boer Amsterdam.

2022   “trying to get grip in the situation”.DAS LEBEN AM HAVERKAMP Stille Veerkade-Den Haag.

still uit performance Trying to get grip on the situation.

DAS LEBEN AM HAVERKAMP

Tekst Ton Zwerver door Iris van der Zee

Omdat, hoe clichématig ook, “alles al eens gedaan is”, hoeft geen enkele hedendaagse kunstenaar het wiel nog uit te vinden. Elk kunstwerk, elk oeuvre, is gebouwd op de schouders van voorgaande kunstenaars. Een oeuvre zweeft daarom nooit als een eenzame planeet door een sterrenstelsel, maar staat altijd in verbinding met de sterren om zich heen. Tegenstrijdig met de hardnekkige mythe van de kunstenaar als eenzame genie is een kunstwerk vaak het resultaat van samenwerking tussen de kunstenaar en ambachtslieden of assistenten. De mythe verlangt echter dat het werk wordt toegekend aan een eenling, aan degene die ten slotte het werk signeert.

Maar als ik een idee heb voor een kunstwerk en het vervolgens laat uitvoeren door derden, mag het kunstwerk dan alleen mijn naam dragen? En als ik mijn werk zie binnen een traditie van bepaalde kunstenaars, maar tegelijkertijd gefrustreerd raak wanneer ik zie dat iemand anders vergelijkbaar werk maakt als ik, is dat dan niet tegenstrijdig? Met andere woorden, wat betekent eigenaarschap voor een kunstenaar?

Misschien wel het bekendste kunstwerk uit de kunstgeschiedenis, Fountain van Marcel Duchamp, is niet ‘van’ Marcel Duchamp, maar ‘van’ Elsa von Freitag-Loringhoven. Het werk leverde aanvankelijk weinig aandacht op, totdat Duchamp het zich enkele jaren na Freitag-Loringhoven’s dood toe-eigende. Freitag-Loringhoven ontnam het urinoir van zijn functie en doopte het om tot kunstwerk, maar Duchamp eiste vervolgens het eigenaarschap van het werk op. Behoort Fountain dan tot Freitag-Loringhoven, simpelweg omdat zij de geestelijk vader (moeder) is van het kunstwerk en een handtekening op het urinoir zette, of tot Duchamp, omdat de hele wereld zijn leugen voor waarheid aannam en hij na Fountain meerdere, enorm succesvolle replica’s de wereld in slingerde?

Het concept ‘eigenaarschap’ is een kenmerkend onderdeel van het functioneren van de kunstwereld, maar het raakt ook een gevoelige snaar: het legt het egocentrisme van de kunstwereld en zijn kunstenaars bloot. Das Leben am Haverkamp speelt met dit ongemak, zij het op een on-ongemakkelijke manier. In het verlengde van de eerdere tentoonstelling Vier attracties, één kermis, destilleert Das Leben am Haverkamp ook dit keer een belangrijk onderdeel uit het kunstenaarschap, om het vervolgens op de schop te nemen. Waar de vier kunstenaars uit het collectief in de vorige tentoonstelling van identiteit en kunstpraktijk wisselden, is het dit keer een kunstenaar van buitenaf, namelijk Ton Zwerver, die de structuur van het collectief komt opschudden. Voor de tentoonstelling Trying to get grip on the situation dook Zwerver het archief in om nieuw werk te maken uit bestaande stukken, prototypes en restmaterialen van Das Leben am Haverkamp. Net als in de tentoonstelling Vier attracties één kermis wordt ook in de huidige tentoonstelling artistiek eigenaarschap bevraagd.

Ton Zwerver (1951) is beeldhouwer, fotograaf en maakt performances. Net als Freitag-Loringhoven of Duchamp eigent Zwerver zich vaak alledaagse voorwerpen toe en maakt ze vervolgens onderdeel van een sculpturaal werk. Hij ontdoet de voorwerpen van hun functie of schrijft ze een nieuwe toe. In recente werken, treffend getiteld Sculptural Situations, creëert hij sculpturale situaties. In deze werken vormt zijn eigen lichaam het lege canvas voor kleurrijke, veelvormige, absurdistische, soms griezelige, maar vaker humoristische composities die het midden houden tussen kostuumontwerp, sculptuur en performance. Zijn videosculpturen bewegen, soms meditatief, dan weer spannend door een voorwerp dat dreigt te vallen. Als kinetische sculpturen die niet worden aangedreven door een mechaniek, maar door het lichaam van de maker. Zwervers situaties doen qua vorm denken aan happenings uit de vorige eeuw: zijn beweeglijke sculpturen zijn altijd tijdelijk van aard en komen improviserend tot stand. De tijdelijke sculpturen bestaan bij de gratie van de video-opname en duren zo lang de video draait. Hierna gaan de afzonderlijke attributen terug de kast in, wachtend tot ze er op een later moment worden uitgehaald voor een nieuwe compositie. 

Trying to get grip on the situation is Zwervers meest recente expositie, met werken die tot stand zijn gekomen in het atelier van Das Leben am Haverkamp. Het collectief leende hem niet alleen een plek in hun werkruimte als een artist in residence, maar gaf Zwerver toegang tot hun archief. De werken die te zien zijn in deze expositie maakte Zwerver uit archiefstukken, prototypes, restmaterialen en vergeten werken van Dewi, Christa, Gino of Anouk. “An exhibition by Ton Zwerver”, lees ik in de uitnodiging die in mijn mailbox verschijnt. De zin leest als een antwoord op het vraagstuk rond eigenaarschap die het uitgangspunt vormt van deze expositie. De werken van het collectief hebben hun dienst bewezen in modeshows, exposities en fotoreportages. Nu is het aan Zwerver om de eindverantwoordelijke te zijn over deze objecten en materialen. Eigenaarschap krijgt hierdoor iets tijdelijks: het werk is van degene die er op dat moment regie over neemt. Daarmee is het werk van niemand en toch ook van iedereen – maar niet tegelijkertijd. Op dit moment is het werk van Ton Zwerver. Tot de samenwerking tot een einde komt, dan gaan de stukken opnieuw de kasten in, wachtend tot iemand anders de regie over hen neemt.

Questions & Notations Bourbonne les Bains RAC Les thermes.

Always under construction 04-11-2020

Changing the Situation” Gedurende de tentoonstelling breek ik dingen af en bouw het weer op met  ter plekke nieuw gemaakt werk. Een voortdurend onderzoek naar de betekenis en de samenhang van de objecten en de omgeving. Van al deze aspecten maak ik  gebruik  om te komen tot het assembleren van deze tentoonstelling.

Dichtbij  Groepstentoonstelling  De Vishal Haarlem

 

BIG ART

12.09.2019 – 15.09.2019

Lokatie Hembrug, Middenweg 63 Zaanstad

Een groot werk van mijzelf, bestaande uit zeer veel kleine hangende sculpturen in een onderlinge samenhang en dan nog werken van 100 andere kunstenaars

It is oke  I am fine

Kunstruimte villa de bank
Espoortstraat 182
7511 CM Enschede
The Netherlands.


Gerrit turns 50, Willem only 28 
Opening 
2 November 2018 at 4pm

Location
Frederik Roeskestraat 96 
1076 ED Amsterdam

 25-01 / 08-03-2018  Salon de Pinto. Amsterdam

Een veranderende tentoonstelling “Dit naast dat” 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

08.02.2018 Art Rotterdam C&H Galerie

Huiskamer Sculpturen  – Ton Zwerver | Main Section, stand #44

In 1982 when Zwerver found himself without a studio. He began to make what he called “Huiskamer Skulpturen’ or Livingroom Sculptures. Working in the home of friends who were away during the day, Zwerver would construct a sculpture from an individual possessions, photograph the work, return everything to its proper place and be gone before the individual returned home.The resulting Photographs evoked a sense of fantasy. Bringing to mind the childhood notion that during sleep, one’s toys came to life .With the artist as mediator, inanimate objects were invested with intentions of their own. The Livingroom Sculptures were constructed of a few mondain, but carefully selected objects, the posessed a striking formal presence that revealed zwerver’s rigorous aesthetic. – Janie Cohen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

25-01-2018  Salon de Pinto/ Opening performance. 

Foto: Jan van Goor.

Salon de Pinto is het culturele programma in Huis De Pinto met dichters, schrijvers, kunstenaars en muziek. Miek Zwamborn is schrijver en beeldend kunstenaar. Zij is gefascineerd door de relatie tussen mens en natuur. Zij onderzoekt archiefcollecties en gebruikt haar bevindingen om nieuwe verhalen te creëren. Zij schreef de romans Vallend Hout en De Duimsprong.Ab Baars en Ig Henneman zijn actief in de geïmproviseerde muziek. Met Ig Henneman op met altviool. Baars speelt saxofoon en shakuhachi, een authentieke Japanse bamboefluit die hij op magische wijze tot leven wekt.Daniel Rovers is schrijver van essays, reisverhalen en romans. Van hem recent De Waren. In de Gids schrijft hij over literatuur, kunst en cultuur in de breedste zin van het woord.Ton Zwerver is beeldend kunstenaar. In januari exposeert hij in Huis De Pinto een ‘sculpturale interventie’: een steeds wisselende opstelling van door hem gemaakte objecten. In de Salon voert hij een performance uit in relatie met dit werk.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

23-09 / 07-10-2017  Power of the Image  Group show, 

Gerald van der Kaap, Guido van der Werve, Katrin Korfmann & Jens Pfeifer,
Marike Schuurman, Marjan Laaper, Marjan Teeuwen,
Peer Veneman, Persijn Broersen & Margit Lukacs, Ton Zwerver, Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis.
Rolling Snowball, Yungang Art Museum, Datong, China.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 
 
 
 
 

Art & Photography / In Pictures

http://www.anothermag.com

The Photographer Making Sculptures Out of People’s Things

In his Sculptural Interventions, Ton Zwerver creates abstract portraits out of his subjects’ belongings, and they make for strangely compelling viewing

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 
C&H GALLERY, AMSTERDAM (NL) 02.09.17 – 07.10.17

2de Kostverlorenkade 50  1053 SB Amsterdam
Amongst others: Ton Zwerver Open: 02.09.17 – 07.10.17

Also to be seen at C&H Gallery: Jantien Jongsma (solo), Remy Jungerman, Bonno van Doorn and Wouter Klein Velderman.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Exhibition at the C.E.A.C. in Xiamen, China.  It was the end of a 4 Month residency, from  jan. until may. 2017  I joined the (CEAC) as an Artist-in-Residence.

THE NINE GUARDS WAITING AND WATCHING.

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Rolling Snowball/8 – Xiamen
20-05 / 18-06-2017  Three Shadows Xiamen Photography Art Centre, Xiamen, CN
Titled “Homecoming”, the 8th edition of “Rolling Snowball” discusses the form of existence and aesthetic significance of the concepts of home and returning home, exploring the aesthetics of “elsewhere”.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2-10 / 13-11-2016

Tentoonstelling Met: Razia Barsatie, Christiaan Bastiaans, Ruben Cabenda, Annemarie Daniel,
Moritz Ebinger, Neil Fortune, Rinaldo Klas, Trimo Kromotaroeno, Ellen Ligteringen /Rutger Lem, Frank Mandersloot, Erik Mattijssen, Marcel Pinas, Tammo Schuringa,  Roos Theuws, en Ton Zwerver

Nieuw Dakota: Ms v Riemsdijkweg 41b, 1033 RC Amsterdam
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

13-02-2016   17.00-18.00 hr.
Book Launch “Tussen de lijnen”
An artist book by Ton zwerver & Miek zwamborn
Boekie woekie:Berenstraat 16, 1016 GH Amsterda
Openingspeech by curator Hanne Hagenaars.

In the beginning of 2013, visual artist Ton Zwerver and writer Miek Zwamborn started a research to see how they could create a publication together combining encyclopedic material, fragments of nature, the spacial work of Zwerver and the writings of Zwamborn. The process of creation became a reciprocal gesture: sculptures lead to texts that in their turn evoked new objects – and back again. The wish to make a book evolved into a performance/ filmscript. ‘Tussen de lijnen’ consists of a series of actions with objects and words balancing on the edge of comprehension, familiarity and estrangement, the elements tell the story of a man and a woman that return to the house where they once lived but haven’t visited for a long time. They talk about what their eyes capture, they walk through the rooms and encounter memories. Both are in a state of displacement but manage to get closer through the actions that they perform.

edition of 40 books, full-color prints, 72 pages, 22 cm x 29 cm   € 35,00

typography Herman van Bostelen
translation Rosie Heinrich. Thanks to AFK, tijdschrift Terras, Walden Affairs Den haag en Nieuw Dakota-Amsterdam

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

11-11-2015  A performative installation Ton Zwerver . 

“A Guided Tour”
will be performed by:
Francine ten Brummelhuis, David Noro, Roos Hermsen
Dionisis Argyropoulos Ioannou, Ksenia Perek.

Short documentation of the performance

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

‘Sculptural Interventions’ Ton Zwerver

17-10 / 21-11-2015   @C&H Art Space

Tweede Kostverlorenkade 50, 1053 SB Amsterdam www.ch-artspace.com

Project room-Femke Dekkers

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Registratie van ’tussen de lijnen’ met Miek Zwamborn| Nieuw Dakota | Amsterdam.

Nieuw Dakota  Ms. van Riemsdijkweg 41b  1033RC Amsterdam

De performances vinden plaats op 15 maart (17:00) en 16 maart (15:00).

Tekst Hanne Hagenaars Mr. Motley.

performance Tussen de Lijnen van Miek Zwamborn en Ton Zwerver. Amsterdam-Noord.

Een man met grote oren aan weerszijden van een rood gezicht en vlekken op het linker pand van zijn jasje en pakt een lange staak en plaatst er een houten kom op, om vervolgens balancerend met stok en kom een rondje door de ruimte te lopen. Dan plaatst hij ze voorzichtig tegen een muur. Een vrouw in een zwarte bloes en rok waarbij een touw als een ceintuur dient, schuifelt intussen een andere kant uit terwijl ze een tekst voordraagt. Ik kan de woorden niet goed verstaan. Dan zet de man een tovenaarshoed op waarboven een vogel zweeft en loopt daarmee door de grote hal, voorzichtig tussen alle objecten en meubilair stappend. De man en de vrouw gaan tegenover elkaar staan en houden een stapel papier in bedwang tussen hun beider hoofden; af en toe trekken ze een vel uit de stapel, dat dan op de grond dwarrelt. De mensen, de woorden, de dingen cirkelen om elkaar heen.

Er staan rekken met voorwerpen, een tafel krijgt een nieuw kleed, eerst een groot geel vel papier, vervolgens wordt er een deken over heen gelegd.

Met maskers op lopen ze kriskras door de het lokaal. Alles krijgt een andere plek, als een ritueel, alsof de dingen nog meer betekenis krijgen door ze op te pakken en elders neer te zetten terwijl de ogen van de bezoekers de verplaatsing volgen.

Een kussen, houten stokken, een vaas, vierkanten van dun soepel metaal, lappen stof, sculpturen.

De vrouw blaast talkpoeder over een houten constructie die uit elkaar is gehaald en onder haar handen van een gebouw tot een omheining transformeert. De vrouw leest een gedicht voor, over kamers.

Alles blijft in beweging, de performers, de voorwerpen, de ruimte. Niets heeft een functie, anders dan de verandering op gang te brengen, een geluid te maken, de boel in beweging te houden.

De man balanceert een houten dop tegen de muur. Ze zitten met maskers aan de tafel met de lichtblauwe deken en doen even niets.

Na veertig minuten is de transformatie compleet, niets staat meer op dezelfde plek, de ruimte is helemaal omgewoeld.

Op de grond liggen op papier getypte zinnen: ‘waar het lag, hangt het nu’, ‘kleuren komen’.

Ik denk dat het in deze performance gaat om de dans van taal en beeld. Het is alsof er een ideaal huis wordt uitgebeeld, waarin alle spullen een ijl en continu beweeglijk universum vormen. Alle objecten zijn zorgvuldig uitgekozen of gemaakt. Geen leren bank die voor eens en eeuwig tegen de linker muur staat, alles zwerft door de ruimte. Het wonen in dit huis is een avontuur.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

14 december ‘between the lines’ | met Miek Zwamborn| TU | Eindhoven.

20-12-2013  ‘Maken en breken’ Presentatie Terras 05 in Perdu.

Met: K. Michel, Wim Brands, Moi le Voisin, Ruth Verraes, Ton Naaijkens, Sanneke van Hassel en Herman van Bostelen, Erik Lindner, Miek Zwamborn en Ton Zwerver, Richtje Reinsma en Roosmarijn Schoonewelle.

Photography:Ehud Neuhaus.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

14-12-2013 Kunstvereniging Diepenheim. Group Show curated by Miek Zwamborn

Walden Affairs presents TUSSEN DE LIJNEN

A performative event by Miek Zwamborn & Ton Zwerver

In the beginning of 2013, visual artist Ton Zwerver and writer Miek Zwamborn started a research to see how they could create a publication together combining encyclopedic material, fragments of nature, the spacial work of Ton and the writings of Miek. The working period lasted several months, and the process of creation became a reciprocal gesture: sculptures lead to texts that in their turn evoked new objects – and back again. The wish to make a book evolved into a performance/ filmscript.
‘Tussen de lijnen’ consists of a series of actions by Zwerver and Zwamborn around a table, which is filmed from above to offer the viewer a second perspective on the setting. With the objects within reach and waiting to be activated, the performers show them one by one, moving them across the table and using words to build up a narrative.
Balancing on the edge of comprehension, familiarity and estrangement, the elements tell the story of a man and a woman that return to the house where they once lived but haven’t visited for a long time. They talk about what their eyes capture, they walk through the empty rooms and encounter memories. Both are in a state of displacement but manage to get closer through the actions that they perform.

Dit project is (mede) mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst).

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2013  Ton Zwerver – Kennedy van der laan . Amsterdam.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

06-07 / 31-08-2013   Harm Hajonides -Ton Zwerver “Gaan omver”         @ C&H Art SpaceTweede Korstverlorenkade 50, 1053 SB, .

C&H art space announce ‘gaan omver’, two men show.

The exhibition brings together works by Harm Hajonides and Ton Zwerver focused on the theme of construction and decostruction of the image and communication between parts and objects.

Harm Hajonides creates installations and drawings using simple elements and words. His drawings are made up by the assemblage between elements, made of colored paper with fabric, plastic or wooden bar and dutch words. The single element is affixed through tape directly to the wall, leaving the process and the structure of the work entirely visible. All works of Hajonides, made by the union of words and elements, try to achieve an exchange between language and image. The words accompany each picture elements becoming part of the image but they are not fused with them, in the way to remain two independent entities that engage in dialogue with each other. They do not describe the picture but give it the social context: the image is not an illustration of the word but allow it to have a physical space to
express.

Ton Zwerver shows his last series of sculptures, created with daily use materials. The starting point of the creation of these sculptures is formed by the idea to build objects using shaped materials randomly found like wooden rods, plastic bottles, brightly-coloured tape. By using elements from his immediate surroundings he is capable to create, sometimes by planning, sometimes by accident, an individual or a group of objects that evolve as a sculpture, assembled with extreme precision. These sculptures/objects are different entities that vary in both form and concept: placed together in the space, they form a group of figures that communicate and interact with one other. The idea to work in this way comes from working on his previous project “Everyday Sculptures’, creation of a sculpture everyday. After completing the construction work, Zwerver documented the sculptures in a photograph: his next step was to destroy them and to reuse the materials to build something new again. On his ‘Everyday Sculptures’ blog he states: ‘The sculptures only exist for a moment as they are photographed and changed again. Them are made out of materials that come across my path. These encounters threat into stories with an unknown scenario’.

Harm Hajonides is a dutch artist who lives and works in Amsterdam. He studied at the Gerrit Rietveld Academy. Since the 1997 he has taken part in numerous group shows mainly in the Nederlands. During the years he developed his personal style creating works that can be kept in an archive in A4 folders.

Ton Zwerver is a sculptor, photographer and graphic artist. Born in Amsterdam, he studied at the Gerrit Rietveld Academy and at the Rijksakademie. Since his first group exhibition at the Stedelijk Museum Amsterdam, Zwerver has partecipated in several solo and group exhibitions worldwide. His work has been acquired by various institutions among which: the Stedelijk Museum Amsterdam, Frans Hals Museum Harleem, Ned. embassy New York.

12.06.13  Performance by Ton Zwerver and Miek Zwamborn. 

In de performance ‘Tussen de Lijnen’ bouwen Miek Zwamborn en Ton Zwerver door middel van het uitwisselen
van bewegende objecten en woorden een geschiedenis op waarbij beeld en taal steeds langs elkaar heen scheren.

Een man en een vrouw keren na lange tijd terug naar het huis waar zij woonden. Al lopend door de lege kamers
spreken zij over wat zij zien. Allebei verkeren ze in een staat van verwarring maar de handelingen die zij
samen uitvoeren lijken de afstand tussen hen op te lossen en de ruimte te bezweren.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

8-12-2012 / 26-01-2013 -Groepstentoonstelling GALLERY ARTIST + GUEST in C&H Art Space in Amsterdam  Tweede Korstverlorenkade 50, 1053 SB, Amsterdam

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

21 / 30-09-2012  Werk van Toen en Nu / Ton Zwerver     Archimedes Plantsoen100.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

16-12-2011 – 14-01-2012 “Zwaan Kleef aan”  Nieuwe Vide, Haarlem.

Salontentoonstelling met Muurtekeningen van o.a: Dineke Blom, Lisa Couwenbergh, Linda Cunningham, Bouchaib Dihaj, Ada Dispa, Suzan Drummen, Gilbert van Drunen, Moritz Ebinger, Marissa Evers, Pietsjanke Fokkema, , Mariette Linders, Dora Longo Bahia, Nico Lootsma, PJ Roggeband, Jacobien de Rooij, Ewoud van Rijn, Simon Schrikker, Schwantz, Isfried Siljehaug, Laurien Sneep, Wim Starkenburg,Alite Thijsen, V&B, David Vijsma, Bas van der Wal, Wasco, Mieke van Wijk, Carola Willbrand, Ton Zwerver,Harmen Brethouwer, K. Hoeben, Lynne Leegte, Rudolf Penninkhof en Annemarie van Sprang.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

28-09-2011  “We need more time”

Rijksakademie van beeldende kunsten. Ton Zwerver-Hamid El Kanbouhi.

03/06/2011- 05/06/2011 “Home is Where you hang Art” Kuka, Noordereiland, Rotterdam

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

3-5 juni 2011 VERVERS gallery 

Contemporary Art Ruhr in Essen (D). -Fiat Lux, let there be light- Staged Photography, the Netherlands-Corinne Kruger, Rommert Boonstra, Marlo Broekmans, Gerald van der Kaap, Winfred Evers, Laetitia Molenaar, Marieke Bolhuis, Ton Zwerver. Curator: Angeliek Ververs. 

16-06-2011 Open studio Künstlerhaus Bethaniën, Berlijn.

01-04-2011/15-07-2011

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Artist in Residence Künstlerhaus Bethaniën, Berlijn.

6-11 t/m 16-12-2010  FANTASTISCHE FOTOGRAFIE -Fiat Lux, let there be light- VERVERS gallery/ Hazenstraat 54 1016 SR Amsterdam.

10 oktober 2010  solotentoonstelling TonZwerver  ‘Ain’t Going Nowhere’           ART KITCHEN gallery Joris van den Berghweg 101  1067 HP Amsterdam .

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

2010  Holland Papier Biënnale Museum Rijswijk :Herenstraat 67  Rijswijk (ZH)

De Holland Papier Biënnale 2010 is te zien van 8 juni t/m 12 september 2010. Museum Rijswijk
Noriko Ambe Japan/Verenigde Staten, Katharina Dettar Duitsland/Spanje
Brian Dettmer Verenigde Staten, Alexandra Deutsch/ Duitsland, Lydia Hirte/ Duitsland, Susanne Holzinger/ Duitsland, Hideo Iwasaki/ Japan, Bovey Lee/ Verenigde Staten, Javier Léon/ Spanje,Chiaki Morita/ Japan, Janna Syvänoja/ Finland, Noriko Takamiya /Japan, Boukje Voet /Nederland, Ton Zwerver/ Nederland

Artists & Books 23-04 t/m 5-6-2010.Current exhibition extended until June 26.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Quantumvis V – Lustrum tentoonstelling van RC de Ruimte i.s.m. De Service Garage, Amsterdam

Samengesteld door: Frank Ammerlaan, Joop Stoop, Linda Nieuwstad, Magreet Bouwman, Thijs Rhijnsburger en Willem Gorter.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

15-03 / 30-04-2008 Solo tentoonstelling Ton Zwerver “it aint’necessarily so”           Kunst vereniging Diepenheim.